This life

Influencers hjälper din e-handel att växa.

This life

Hur influencers hjälper din e-handel att växa

Att starta upp en ny e-handel är nog bland det roligaste du kan göra men du står också inför en tuff uppgift, speciellt om du är ett litet företag. Att ha personer i ditt nätverk som är villiga att sprida din produkt vidare till sina vänner är en viktig del för att driva trafik till din sajt och för att slutligen öka försäljningen.

Dina ambassadörer kan såklart befinna sig i ditt nätverk redan, som vänner, familj eller bekanta. Men även om du har många kontakter online kan det ändå vara fördelaktigt att plocka in fler personer i ditt nätverk.

Personer som redan har byggt upp en publik och därmed en trovärdighet inom sitt område. Vart hittar du dessa personer? Hur får du dem att prata om din produkt eller tjänst?

Vi guidar dig genom hela processen för att hitta dina nya influencers.

Räck ut en hand till bloggarna!

Att ta hjälp av en bloggare är ett effektivt sätt att nå ut ditt varumärke och öka försäljningen. Det finns olika sätt för dig att närma dig bloggarna.

1. Bli gästbloggare hos en annan blogg

Att börja blogga skapar mervärde för besökarna och om du gör det bra kan du räkna med att öka den återkommande trafiken till din webbplats. Dock kan det ta tid för din blogg att växa sig stor och det ligger mycket jobb bakom varje blogginlägg.

Samtidigt som du kämpar med att få igång din egna blogg kan du gästblogga hos någon annan bloggare för att visa upp dig för en ny publik och ge din egen blogg en skjuts framåt.

Förutom att du fångar upp en ny publik driver du besökare till din egna webbplats. Du får även en värdefull länk från bloggen du gästar som pekar mot din sajt, vilket är positivt för din synlighet i Googles söknätverk.

Vem ska du välja att blogga hos? Gör din egna undersökning för att hitta passande bloggar att gästblogga hos. Besök bloggar inom din bransch för att se vilka som kan passa dig och vilka som har den målgrupp du vill nå.

Välj ett ämne att skriva om som är relaterat till din produkt eller tjänst för att knyta an till din e-handel. Sedan gäller det att skriva ett riktigt bra blogginlägg som får publiken att ge dig stående ovationer.

2. Ta in experthjälp!

Att driva en blogg är ett kraftfullt verktyg för att driva trafik till din e-handel, men det innebär också mycket jobb. Speciellt om du väljer att skriva om ämnen som ligger utanför ditt expertområde, eller om det helt enkelt inte är din grej att formulera dig i skrift.

Om du har kört fast eller inte har tid så ta in hjälp utifrån. Det finns massa bloggar och experter där ute som bara väntar på att få sprida sin kunskap vidare!

Välj ut det ämne som du vill ha hjälp med att skriva om. Scanna sedan av området efter de främsta experterna/bloggarna och fråga om de vill ge sin syn i ämnet. Det kan handla om allt från konkreta expertråd till idéer eller en historia. Publicera sedan alla svar som du fått in i en enda bloggpost.

Du kommer erbjuda dina läsare ett riktigt matigt blogginlägg med flera olika infallsvinklar och åsikter relevanta för ämnet. Experterna kommer förhoppningsvis också att vilja dela blogginlägget i deras egna kanaler och därmed ökar spridningen av ditt inlägg organiskt.

3. Låt andra recensera dina produkter

Att få andra att recensera dina produkter kan vara ett riktigt effektivt sätt för att öka försäljningen. Men istället för att vänta på att någon av dina kunder ska lämna en recension kan du ta saken i egna händer och låta en influencer sätta bollen i rullning.

Kontakta de bloggare som har en relevant och engagerad publik och erbjud dem att få din produkt eller tjänst gratis i utbyte mot en ärlig recension. Om du håller vad du lovar så borde det resultera i positiva recensioner som de mer än gärna delar med sina följare.

4. Hitta affiliates för att göra reklam för ditt företag

Om du vill ta recensioner till nästa nivå och få ännu fler personer att promota din produkt kan ett affiliateprogram vara något att undersöka närmare.

När du startar ett affiliateprogram erbjuder du en provision till de bloggare/influencers som driver konverterande trafik till din e-handel.
Att hitta revelanta affiliates kan vara svårt om du inte har ett välkänt varumärke, dock finns det flera olika nätverk som du kan vända dig till som redan har en rad olika publicister i sitt nätverk.

Ett annat alternativ är att du själv scannar av marknaden och väljer ut de publicister eller influensers som du tror har en passande målgrupp.

Sträck ut en hand till Instagram influencers

Ibland behöver du inte gå hela vägen och be att få göra ett gästinlägg på någon annans kanal. När du väl hittar rätt match för ditt varumärke kan det räcka att personen bakom kontot nämner din produkt eller tjänst på sitt Instagramkonto.

Effekten kan till och med bli större eftersom personen bakom kontot har byggt upp ett förtroende hos sina följare. Vissa Instagramprofiler har väldigt hängivna fans som ser upp till personen bakom kontot. En snygg bild på din produkt eller en rolig text om din tjänst kan driva en hel del köpsugen trafik till din webbplats.

Välj ut de Instagramkonton som har en publik som matchar din målgrupp. Om du inte redan har ett Instagramkonto bör du skapa ett innan inlägget publiceras så att du kan taggas i posten.

Skippa dyra PR-byråer!

Istället för att anlita en dyr PR-byrå kan du ta saken I egna händer. Om du har en bra historia att berätta eller en produkt som det finns ett nyhetsvärde i kan du få iväg budskapet till pressen på egen hand.

Ta kontakt med bloggare eller journalister som vanligtvis skriver om din bransch och berätta nyheten för dem.

Många bloggare och journalister tar emot massor av tips och blir serverade nyheter av personer och företag varje dag som vill att de ska skriva om just deras produkt eller återberätta just deras historia. Därför är det extra viktigt att du faktiskt väljer ut de publicister som faktiskt kan vara intresserade av din nyhet.

Gör det gärna enkelt för publicisten genom att skriva ihop ett utkast själv innan, så att du kan presentera nyheten för dem så som du tänker dig.

3 steg mot ett framgångsrikt samarbete

Att hitta rätt influencer kan innebära mycket arbete om du inte har ett tydligt mål. Nyckeln är att organisera sig och skapa en genomtänkt process som är enkel att genomföra.

Det finns en uppsjö av verktyg för att hitta rätt bloggare. Men även om verktygen kan hjälpa dig och bespara dig tid så är det inget måste. Allt du egentligen behöver är ett tomt Excelark och en fungerande internetuppkoppling.

Här följer en 3 stegs guide för hur du kan gå tillväga:

Steg 1: Sök upp influencers

Ditt första steg är att söka efter rätt typ av bloggar eller Instagramkonton och skapa en lista över de mest eftertraktade. Försök tänka som din målgrupp och sök på Google efter relaterade ämnen till din produkt för att se vilka avsändarna är.

Fyll i så mycket information som möjligt om dina utvalda influencers, lägg in deras kontaktuppgifter samt vilka kanaler de använder och hur stor publik de har i ditt Excelark.

Steg 2: Kontakta influencers

Nu när du har din lista redo är det dags att börja kontakta de influencers som är som mest intressanta. Skippa massmailen – även om det är tidseffektivt så kommer det att lysa igenom. Ta dig istället tid till att skriva personliga mail till var och en. Du kommer troligtvis att få en högre svarsfrekvens så det är väl investerad tid.

Introducera dig själv och vad du gör för att ge en positiv bild av dig och din verksamhet. Berätta sedan varför du valt ut just den personen och beskriv på vilket sätt hen skulle kunna hjälpa dig.

Om det är en stor bloggare eller Instagramare som du väljer att kontakta har personen troligtvis krav på ersättning medan en mindre blogg eller konto kan nöja sig med att få din tjänst eller produkt gratis.

Steg 3: Glöm inte att följa upp!

Fick du inga svar efter första rundan? Ge inte upp! Följ upp med ytterligare ett mail eller varför inte kommentera på personens blogg eller instagram? Du kan även prova att kontakta mindre bloggar eller konton som verkar inom samma område. Dessa personer kan vara lika inflytelserika för sina följare och troligtvis gör de inte lika många samarbeten som de större aktörerna. Det ger dig mer utrymme att förhandla en bra deal och du slipper bli en i mängden.

Glöm inte att underhålla dina egna kanaler medan du väntar på att få napp hos någon annan kanal. Lägg upp bilder på Instagram och sprid dina bloggposter så mycket det bara går.

Har du gjort ett lyckat bloggsamarbete? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet!