This life

Varför VR är här för att stanna.

Varför VR är här för att stanna

Med VR blir du helt uppslukad av en annan värld, som du kan påverka och interagera med på ett helt unikt sätt. Det gör VR till en helt annorlunda upplevelse från att till exempel titta på en 3D film eller spela ett videospel.

Till skillnad från de flesta former av media, når VR ut till resten av världen på ett sätt som uppmuntrar oss att ta våra sinnen på en åktur och fördjupa oss helt i upplevelsen.

Från utsidan kommer det dock se desto fånigare ut – någon som bär ett headset, viftades med sina händer, med ett leende eller ett allvarligt fokuserat uttryck i ansiktet.

Det här är VR

Försöken att uppnå en virtuell verklighet går faktiskt ända tillbaka till 1960 talet, men då fick den aldrig den uppmärksamhet den förtjänade. Dagens VR däremot har tagits emot med öppna armar. Ett tydligt exempel är att Facebook lagt ut 2 miljarder dollar på att förvärva Oculus Rifts VR system under 2014. VR är helt enkelt här för att stanna.

Det finns två olika sorters människor “De som tror att VR kommer att förändra världen och de som ännu ej provat VR”

Ord gör inte VR rättvisa. För att förstå VR är det säkraste sättet att prova själv. Det näst bästa sättet att förstå VR är att förstå vad det inte är.

Vad VR inte är

Innan du har testat VR är det lätt att bygga upp förutfattade meningar om vad det innebär, hur det kommer att kännas och om du gillar det eller inte. Många får dock se sina förutfattade meningar gå i kras.

Innan går in på innebörden av VR förklarar vi här vad VR inte är:

1. Virtual Reality är inte en fluga

VR är inte “nästa steg efter 3D film”. VR är inte heller lika med att ha en ”liten TV fastspänd runt ansiktet”. VR är inte riktad enbart mot dataspelare.

Istället är VR en ny form av teknologi som kommer att utvecklas mer och mer. Liksom all ny teknologi – som mobiltelefonen och datorn kommer det att dröja innan VR har etablerat sig hos den breda massan.

1987 utförde Commandore Magazine en undersökning som visade att 85 % av den amerikanska befolkningen ansåg att de inte skulle ha någon nytta av en dator i hemmet. Idag skulle nog svaret ha blivit något annorlunda.

Vi kan förlita oss på att ny teknologi växer I en explosionsartad takt. Men hur väl vi omfamnar ny teknologi beror på flera olika faktorer. Tillskillnad från smarta klockor och andra relativt nya enheter, medför VR fler investeringar i form av tillbehör som headset från Google cardboard, Facebooks Oculus eller Sony Plastations VR. Förutsättningar för att ta in VR i våra hem finns redan på marknaden, vilket gör steget smidigt och enkelt för oss att ta. VR är inte bara en uppgradering av befintlig teknologi. Det är ett gigantiskt steg framåt!

2. Virtual Reality är inte samma sak som Augmented Reality

Du har troligtvis redan kommit i kontakt med Agumented Reality, eller AR, tidigare. Framförallt om du har använt Snapchats egna filter för att spy ut regnbågar eller byta ansikte med dina vänner.

Genom att addera ett lager på din redan befintliga upplevelse av den verkliga världen. AR ersätter alltså inte verkligheten helt och hållet, den bara gör justeringar enligt våra önskemål.

VR å andra sidan, förflyttar dig helt från verkligheten på ett sätt som inte varit möjlig tidigare.

Även om det är möjligt att kombinera de båda, så att delar av det du ser baseras på verkliga världen medan vissa delar är virtuella. Blir den fulla övergången du får med riktig VR något helt annat.

3. Google’s Cardboard vs. HTC VIVE – Två olika virtuella världar

Det finns just nu två helt olika VR upplevelser som du kan prova.

En är prisvänlig och tillgänglig, som främst består av 360 graders videos. Du har kanske redan sett dessa på Youtube eller Facebook. Genom att placera din smartphone i Goolge Cardboard, Samsung Gear VR eller något annat headset och samtidigt starta en kompatibel VR app kan du känna på upplevelsen.

Med hänsyn till det låga priset, är Googles Cardboard headset inte alls ett dåligt alternativ för den som vill känna på VR I den enklaste formen. Men ändå går det inte riktigt att jämföra upplevelsen du får med riktig VR.

“Att åka en berg och dalbana i en 360 video skrapar bara på ytan av vad VR har att erbjuda”

För att uppleva den bästa VR som finns på marknaden just nu, behöver du en kraftfull PC och ett HTC Vive´s headset, två stycken rörelse controller och rörelse sensorer. Du behöver också ett dedikerat rum för att sätta upp all utrustning. Även om det kräver pengar, plats och energi så är det värt ansträngningen. Du tar upplevelsen till en helt annan nivå genom att lägga till en integrerbar miljö, djup och rörelse.
Medan 360 video är ett steg I en annan riktning, vore det ett stort misstag att misstolka den upplevelsen som VR.

Framtiden för VR inom handeln är inte alls som du tror!

När vi föreställer oss shopping eller e-handel i en VR miljö, är det enkelt att anta att det kommer se ut som det vi redan är bekanta med; Du går runt med en kundvagn, du tar upp varor och granskar innan de åker ner I varukorgen för att sedan gå vidare till kassan.

Att återskapa en sådan process I VR är både fantasilöst och dåligt utnyttjande av tekniken. Skapandet av en VR miljö kan jämställas med en vit canvas som kan fyllas med praktiskt taget vad som helst!

Till exempel kan du istället för att lägga fram camping utrustning på ett bord I en affär istället visa upp utrustningen I sin rätta miljö. Långt ifrån stadens ljus, buller och andra störande moment kan du bygga upp en scen som hjälper kunden att visualisera hur utrustningen kan se ut i sin rätta miljö.

Att skapa inspirerande miljöer har och är fortfarande en stor utmaning för e-handels butikerna. Med VR kan dina kunder få en helt annan bild av hur de kan använda produkterna och hur de kan komma till nytta i naturliga miljöer.

Det finns såklart visa branscher som är mer självklara än andra att dra nytta av den nya tekniken. Möbelaffärer kan exempelvis erbjuda sina kunder att se hur möblerna ser ut i ett virtuellt rum för att få en bättre förståelse för hur mycket plats möbeln tar och hur den skulle göra sig i deras eget hem. Kunderna kan också ges möjligheten att ändra storlek eller färg på möbeln som de har framför sig och därmed kan de få ett bättre och mer pålitligt underlag för köpet.

VR är inte bara för konsumenter

Den roll VR kommer att ha i framtiden kommer inte bara att beröra konsumenter. Företagare kommer också att kunna dra nytta av den nya tekniken.

Även om du inte driver en e-handel med VR teknologi, kommer du säkert att komma i kontakt med VR via spel eller annan underhållning.

HTC Vive kan redan skapa kontakt med din smartphone så att du slipper ta av dig headsetet när du ska svara I telefon eller på meddelanden. Samma sak är möjligt att applicera på exempelvis orderbekräftelse eller supportsamtal. En butiksarbetare kan utföra enklare uppgifter I affären samtidigt som de spelar ett spel eller liknande.

VR kan också hjälpa butiksägare att planera butiken genom att bygga upp en virtuell design med ett färdigt produktkoncept innan de börjar bygga eller göra om fysiskt. Du får då en bättre översikt och en tydlig bild över det färdiga resultatet och kan göra ändringar innan det är försent.

Virtual Reality har äntligen blivit verklig!

Om du inte har testat VR ännu – gör det om du får chansen! Du kommer bli överväldigad över hur bra tekniken är och hur lätt det är att bli uppslukad av den virtuella världen.

Räkna med att tekniken kommer att förfinas allt eftersom samtidigt som utbudet för VR bara växer. VR hör inte längre hemma inom science fiction, istället håller tekniken på att bli en del av vår vardag och det är bara en tidsfråga innan ett VR headset är lika självklart i hemmet som datorn eller smartphone.

Hur kan du dra nytta av VR i din e-handelsbutik? Dela gärna med dig av dina tankar och idéer!